Tappat placering på Google?

tappat-placering-google

Har din hemsida just tappat många placeringar i Google? Ofta tror man direkt att man har råkat ut för ett straff av Google av någon anledning – varför skulle sidan annars tappa så många placeringar så fort?
Har du tur så bevittnar du bara en så kallad ”Google dance”, vilket inträffar när Google uppdaterar sina datacenter och sidor flyttas runt i sökresultaten. Ofta, men absolut inte alltid, kan en plötslig dipp betyda att man är på väg att flyttas upp i sökresultaten.

Om din sida har tappat väldigt många placeringar i Google och den fortfarande inte återfått sina placeringar efter en vecka så är chansen att du blivit straffad av någon anledning. Om din sida tappat en till fem placeringar på kort tid eller ett par fler placeringar över en längre tid så är det antagligen bara ett resultat av vad som försiggår i Googles sökresultat hela tiden: sidor flyttas upp och ner. För att förbättra din placering i Google, se till att din hemsida är ordentligt on-page optimerad och försök att skaffa inlänkar till sidan om du har möjlighet. Du kan läsa mer i vår välskriva SEO-guide.

Olika sorters straff

Man kan aldrig veta allting om Google, deras algoritm och deras straff eftersom de håller allting hemligt av förståeliga skäl. Det finns dock ett antal slutsatser man kan dra angående de olika straffen efter flera olika personer råkat ut för exakt samma typ av straff. Man har under under åren observerat tre olika sorters straff som verkar vara återkommande, även om dessa kan ha ändrats eller komma att ändras när Google bestämmer sig för det. Ta alltså informationen nedan med en nypa salt.

Ett tidigare ganska vanligt straff var det så kallade 30-filtret eller -30 straffet som gör att du tappar 30 placeringar på en gång. Du kan läsa om detta här. Det är oklart om detta straff fortfarande finns kvar.

Sen har vi -950 straffet som Matt Cutts, Googles ”talesperson”, har kommenterat här.

Slutligen har vi #6 straffet som gör att din sida halkar från #1 till #6 om Google anser att du gjort något otillåtet. Mer här. Även här är det oklart om straffet fortfarande används av Google för att få en hemsida att tappa placering.

Hur går jag tillväga om jag tappat placering på Google?

För det första måste du åtgärda det som Google anser att du har gjort fel. Det finns massor med saker man kan göra för att reta upp Google, och ofta vet man själv vad man har gjort för fel om man råkar ut för ett straff. Otillbörligt förfarande kan vara att cloaka/dölja text så att den inte syns för folk utan bara för sökmotorer (t.ex. vit text på vit bakgrund), spamma keywords, massor med duplicate content, virus, eller att ha allmänt dåligt innehåll och/eller för mycket reklam och affiliatelänkar.

Efter att du har fixat problemet kan du skicka in en ”överklagan” till Google, läs mer här. Var specifik och berätta vilka åtgärder du tagit för att ändra felen på din hemsida. Det kan ta ett par veckor innan de ser över din hemsida, och när de gjort övervägningen så kontaktar de dig inte utan du får hålla utkik i dina Google webmaster tools efter ett automatiskt meddelande som låter dig veta när de kollat på din hemsida och din överklagan.

Indexera hemsida: Få Google att registrera din hemsida

Har du skapat en ny hemsida och vill att den ska synas i Google, eller har din befintliga hemsida inte indexerats av Google? Denna korta guide berättar hur du gör för att indexera din hemsida!

indexera-hemsida

Google tar ibland lång tid på sig att indexera nytt innehåll och nybyggda hemsidor. En sida indexeras när den ”crawlas” av Googles sökspindel Googlebot. Som så ofta när det kommer till Google vet ingen exakt hur saker och ting fungerar och det finns inga absoluta sanningar, men när det kommer till att indexera hemsida så är följande steg de viktigaste:

Sitemap
Skapa en sitemap och skicka in denna till Google via Google Webmaster Tools. Detta gör det lättare för Googlebot att hitta din sida och alla sidor som hör till den.
Ett enkelt sätt att skapa en sitemap är att gå till denna sida och följa instruktionerna. Du kommer att behöva ett FTP-program för att ladda upp din sitemap på servern och ett Google-konto för att komma åt Google Webmaster Tools.

Submitta/skicka in URL
Det är ganska ”old school” att skicka in sin URL till sökmotorerna manuellt och frågan är hut mycket detta hjälper, men det kan ju inte skada i alla fall! Här skickar du in din hemsida/URL för indexering.

Länka från en annan hemsida du äger
Har du kanske en annan hemsida som redan är indexerad av Google? Om du vill kan du lägga upp en länk till din nya hemsida på den vilket mycket väl kan snabba på indexeringen av din nya hemsida.

Bloggar, forum och Pusha
Sidor som ofta uppdateras crawlas också oftare av Google för att nya sidor snabbt ska indexeras. Exempel på sidor som ofta uppdateras är aktiva bloggar, diskussionsforum samt sociala bokmärkessajter som Pusha.se. Skriv ett blogginlägg och ta med din hemsideadress i URL-fältet, skriv ett foruminlägg och ha med din URL i signaturen, eller registrera ett konto (gratis) på Pusha och posta din länk.

Dessa tillvägagångssätt är ingen garanti för att din hemsida indexeras snabbare, men de ökar absolut chansen.

Hur lång tid tar det innan en ny hemsida registreras och indexeras hos Google? Om du har följt några av stegen ovan och din sida inte indexerats inom en vecka kan det vara dags att se om något är fel.

Installera WordPress hos One

Det är enkelt att installera WordPress hos One. Denna guide visar dig hur.

När du registrerade dig hos One fick du ett mail med dina uppgifter. I detta mail står även uppgifterna för din databas, vilka du behöver till hands när du ska installera WordPress.

Börja med att ladda ner svenska WordPress på den officiella hemsidan här.

Packa sedan upp/unzippa filen du laddat ner till exempelvis skrivbordet. Detta gör du genom att dubbelklicka på filen och följa instruktionerna. Efter detta behöver du ett FTP-program, exempelvis FileZilla. Med ditt FTP-program laddar du sedan upp mappens innehåll till One.com i rotmappen, alltså den ”första” mappen som du öppnar i FTP-programmet. Du ska inte få en mapp på webbhotellet som heter wordpress, då har du laddat upp hela mappen. Du ska gå in i mappen och föra över allt som finns i den till rotmappen på webbhotellet.

Så här ska det se ut i ditt FTP-program (FileZilla på bilden)  när du fört över filerna.
Så här ska det se ut i ditt FTP-program (FileZilla används på bilden) när du fört över filerna.

Det tar ett tag för alla filer att föras över till One.com och din server. När det är klart använder du din webbläsare för att gå till http://www.dinhemsideadress.se/wp-admin/install.php. Klicka på knappen ”Skapa en konfigurationsfil” och sedan knappen ”Då kör vi”. Fyll i dina MySQL-uppgifter och klicka på knappen ”Skicka”. Välj sedan ett användarnamn och lösenord och ange din e-postadress. Efter det är du klar och kan logga in.

Adressen för att logga in är

Du har nu installerat WordPress hos One.com! Behöver du mer WordPress-hjälp så läs gärna vår WordPress-guide här.

Ny guide, lär dig HTML 5

HTML 5 är ”all the rage” bland webbdesigners och utvecklare, och specifikationen börjar mogna så pass att man kan göra en ny hemsida helt i HTML 5 utan att vara orolig för att man behöver ändra på den allt för mycket i framtiden. Du hittar den nya guiden här!

Sökmotoroptimering för bloggar

seo-blogg

Detta är en nybörjarguide om hur man sökmotoroptimerar sin blogg. Följ dessa steg så kommer dina blogginlägg att komma högre upp i sökmotorer, t.ex. Google, vilket betyder att du får fler besökare till din blogg.

Bra innehåll

Skriv någonting som är riktigt värdefullt för andra så kommer de att länka till ditt inlägg och tipsa andra, vilket Google känner av och skjuter dig högre upp i sökresultaten.

Förutse vad folk kommer att söka på och ha detta i din titel

Säg att du ska skriva en artikel om hur man får sin hund att inte skälla när det ringer på dörren. Det är bättre att du gör ett inlägg som heter just ”hur man får en hund att inte skälla när det ringer på dörren”, istället för t.ex. ”hur du får din hund att vara tyst när gäster kommer” eller ”såhär gör du för att farmor ska våga hälsa på igen”. Google lägger särskild vikt vid titeln, och du får försöka förutse vad folk kommer att söka på när de vill läsa om sådant som din artikel ska handla om. Ett sätt att göra detta enkelt på är helt enkelt att fundera på vad du själv skulle söka på. I vårat exempel är det antagligen vanligast att folk söker på ”hund skäller ringer på dörren” eller ”hund skäller ringklocka” eller ”träna hund till att vara tyst när det ringer på dörren” eller liknande, så din titel borde innehålla orden hund, skälla/skäller, ringer och dörr.

Förutse vad folk kommer att söka på och ha detta i brödtexten

Ha med nyckelorden från titeln i brödtexten på din artikel. Det behöver inte stå exakt som det står i titeln, men från vårat exempel ovan med hunden som skäller när  det ringer på dörren så ska du försöka att ha med orden hund, skälla/skäller, ringer och dörren igen, men denna gång i brödtexten. Spamma dock inte. Om du skriver naturligt men tänker på att orden ska dyka upp då och då så blir det bra.

Få andra att länka till dig

Det är livsviktigt med länkar, så ju fler som länkar till dig desto bättre. Du får folk att länka till dig genom att skriva bra innehåll. Du kan också se i din statistik vilka inlägg som är de mest populära och från detta få inspiration till vilka slags inlägg som folk gillar och skriva fler. Du kan även andra bloggare snällt om att de ska länka till dig, men ofta vill de antagligen ha någon gentjänst, t.ex. en länk tillbaka. Om möjligt ska du dock inte länka tillbaka från samma blogg som du vill ha en länk till, eftersom Google inte ger så mycket kraft till sidor som korslänkar varandra.

Detta är också anledningen till varför det inte tjänar någonting att skriva om vad du åt till frukost eller att du såg en film på kvällen, eftersom ingen söker efter såna saker på Google. Skriv sånt som folk vill läsa, och Google kommer at belöna dig.

Hitta något att blogga om, 3 bra verktyg

De flesta seriösa bloggare önskar att deras läsare helt enkelt berättade för dem vad de vill läsa om, eftersom det ofta är svårt att hitta något att att blogga om. Google har dock ett antal verktyg som du kan använda och dra fördel av för att se vad folk vill läsa om. När man tänker efter så är det precis vad Google vill – att du ska skriva innehåll och artiklar som folk vill läsa, eftersom att varje gång det händer så blir Google’s sökresultat lite bättre.

Analytics

Google Analytics är det bästa verktyget för att se besökarstatistik för din blogg eller hemsida. Folk hittar ofta din sida eller blogg på många konstiga sätt genom många konstiga sökfraser. Om du ser att någon hittat till din sida genom att fråga eller söka efter något som de egentligen inte fick ett så bra svar på när de nådde dig så har du där en bra idé till en ny artikel.

Keyword tool

Google Keyword Tool ger förslag på nya populära sökfraser och sökord utifrån ett ord eller en sökning som du anger. Mata in ett par ord som har med det ämne som din blogg handlar om att göra, eller kolla genom dina Analytics-data efter förslag. Sök sedan på dessa i Keyword toolen så får du se vad folk är intresserade av och vad de söker efter, vilket borde kunna ge dig ett par bra idéer på artiklar.

Insights/Trender

Google Insights (i Sverige ”Trender”) liknar Keyword tool men visar istället trender som är relaterade till din sökning. Verktyget visar vilka sökfraser och sökord som just nu är populära och vad som är på väg uppåt. Mycket bra för att hitta något att blogga om.

4 vanliga misstag i bloggdesign och användarvänlighet

Ibland anländer jag vid en blogg som jag genast blir intresserad av, men så är det någonting livsviktigt som fattas som gör att jag blir trött och kanske vänder direkt i dörren. Denna blogg är långt ifrån perfekt och det finns säkert saker att sakna eller irritera sig på, men här är 4 misstag som jag känner att man absolut inte får göra:

Ingen information om författaren och inget sätt att kontakta honom/henne. Bloggar är en social grej och att veta att det finns en levande människa med intresse för det som skriv på bloggen gör mig mer intresserad till att läsa, kommentera och subscriba till RSS-feeden. Detta är kanske inte riktigt lika livsviktigt på vissa nyhetsrelaterade bloggar om t.ex. spel eller liknande, men det är ändå alltid positivt att ha med lite information om sig på sin blogg i min bok, och med tiden tror jag att det leder till fler besökare, vad man är skriver om.

För ofokuserat innehåll och bloggposter som absolut inte hör hemma på bloggen är en stor turn-off. Bara för någon timme sen hittade jag denna artikel via Pusha. Vad gör en artikel om webbhotell på en blogg om spel? Detta får bloggen att kännas väldigt oseriös enligt mig och jag tänker att det är 12-åriga Erik som driver den jag skulle aldrig få mig att återvända till den.

Svårt att subscriba till RSS-feeden. Ett ganska vanligt problem och ett allvarligt sådant. Det är väl i bloggarens intresse att en besökare ska kunna anmäla sig till dess RSS-feed? Många WordPress-themes har sin RSS-länk i footern, vilket jag gissar är från ett par år sedan när RSS inte var så populärt som det är idag. RSS-länken ska finnas tydligt i headern eller sidebaren enligt mig.

Inga datum på inläggen. Katastrof. Innan jag börjar läsa en artikel vill jag veta när den var skriven så att jag vet om informationen fortfarande är aktuell. Detta gäller även artiklar som är aktuella under en lång tid. Även om jag finner att artikeln skrevs för länge sen så ökar chansen att jag läser den om jag vet när den skapades.

Få fler besökare, 7 supertips

Mängden besökare har stor betydelse för de flesta bloggare och webmasters. Många besökare innebär att man lyckats med att skapa en blogg eller hemsida som många gillar och vill besöka, och kan ge en känsla av bekräftelse vilket alltid är trevligt. Det beyder naturligtvis också mer intäkter om man har annonser eller säljer tjänster.

Här kommer ett par riktigt bra tips för dig som vill få fler besökare:

Skriv, skriv, skriv. Om du jobbar hårt och producerar många, långa och bra artiklar kommer du med tiden få väldigt mycket trafik från sökmotorerna. Om dina artiklar är så bra att folk länkar till dem så går denna process ännu snabbare.

Skicka in till Pusha.se. Folket på Pusha pushar friskt för artiklar som är av nytta ochvärde för andra, och är ett enkelt sätt att få fler besökare.

Facebook-profil. Posta din länk på din profil. Även om dina närmaste känner till din blogg eller hemsida så har man ofta en massa vänner på Facebook som man sällan eller aldrig pratar med, och på detta sätt kan de se din länk.

Facebook fan-sida. En Facebook fan-sida kan också leda till massor med besökare. Kalla den något ”catchy” som folk vill vara med i. Om du har en sida om skoluppsatser, kalla den ”Vi som hatar att göra läxor”. Om den handlar om hundar, kalla den ”Vi som älskar vår hund”. På fansidan kan du sen posta din länk.

Forum. Vad än din blogg eller hemsida handlar om så finns finns det nästan alltid ett par forum som passar att hänga i. Ha din länk i din signatur och skriv bra och konstruktiva inlägg i forumen så får du bra exponering av din länk och chans till att få fler besökare.

Länka ofta till andra. Folk uppskattar alltid att bli länkade från andra, och chansen är att de återgäldar tjänsten. Även om de inte länkar kommer du i alla fall få deras uppmärksamhet vilket alltid är bra. Om de har sin sida eller blogg på WordPress så ser de oftast automatiskt när du länkar till en av deras artiklar tack vare trackbacks.

Håll en tävling. En liten tävling med något slags pris till vinnaren är ett bra sätt att få fler besökare. Ha som kriterie för att få vara med i tävlingen att man ska länka till dig. Detta betalar sig bra i längden eftersom sökmotorerna älskar inkommande länkar till en sida.

Du kan inte bli straffad för duplicate content

Många tror att det är livsfarligt att ha duplicate content, alltså t.ex. text som är en exakt kopia av text på en annan hemsida. Att Google och andra sökmotorer filtrerar bort kopierat innehåll som finns på andra hemsidor är bra eftersom att deras jobb är att ge användaren så bra sökresultat som möjligt, och om man får upp flera sidor som alla har exakt samma information så har sökmotorn misslyckats med att leverera bra sökresultat. Notera dock att duplicate content är just ett filter och inte ett straff. Det är förståeligt att man känner att man blivit straffad om ens innehåll inte visas eller plötsligt tas bort i en sökmotor, men endast kopierat innehåll tas bort och övrigt innehåll på din sida kommer inte att lida eller bli straffat.

Kopierat innehåll har funnits väldigt länge. På stora sidor som t.ex. Ezinearticles.com kan man fritt kopiera artiklar från deras sida om man anger källhänvisning. Denna sida har funnits sen år 2000 och har Pagerank 6 och är omtyckt av Google. Det finns dussintals sidor som är likadana. Att ta en artikel från en annan sida kommer inte att straffa dig, samtidigt som du naturligtvis inte vill att varje artikel på din hemsida eller blogg ska vara tagen från någon annan sida.

Det finns naturligtvis massor av sidor som tar långa avsnitt från t.ex. Wikipedia och använder som referenser i sina artiklar och liknande. Naturligtvis kan inte Google straffa varenda sida som har en kopierad artikel eller en bit av en kopierad artikel, det vore tjänstefel och sökresultaten skulle bli lidande.

WordPress-bloggs individuella kategorisida är rent duplicate content. Som många vet så dyker sällan kategori-sidor upp i sökresultaten. Detta är för att de blivit bortfiltrerade p.g.a. duplicate content, och den övriga bloggen eller sidan har inte blivit straffad.

Sökmotorerna är inte ute efter att straffa vanligt folk, duplicate content finns bara för att man inte ska få upp samma sida på flera ställen i SERP:en. De enda de vill bli av med är spammare och annat löst folk. Du behöver inte oroa dig för att du har ett par paragrafer eller artiklar som är tagna från andra sidor; det värsta som kan hända är att de inte visas i sökresultaten.