SEO-guiden

Välkommen till Webbdesignguidens SEO-guide! Denna korta kurs lär dig grunderna i SEO och hur sökmotoroptimering funkar, samt hur du själv optimerar din hemsida.

Introduktion till SEO

Vad är sökmotoroptimering / SEO?

Förkortningen SEO kommer från den engelska översättningen av sökmotoroptimering; ”Search Engine Optimization”. Sökmotoroptimering är kortfattat konsten att synas högt upp i Googles sökresultat med sin hemsida.

sokmotoroptimering-guide

Idag finns det flera företag som kan hjälpa dig med SEO-anpassade texter för webben om du inte vill lära dig själv. Det kan många gånger vara en fördel att låta en expert göra jobbet så att du kan fokusera på din kärnkompetens.

Vill du hellre försöka själv? Ja, var är ett bättre ställe att starta än denna guiden.

Eftersom så många människor använder Google för att söka efter varor och tjänster är det naturligtvis attraktivt för företag som säljer dessa varor och tjänster att synas högt upp i sökresultaten. En hög placering på en viktig sökfras leder till fler besökare till hemsidan, och fler besökare till hemsidan leder (förhoppningsvis) till fler kunder.

Googles affärsidé är att leverera så relevanta och bra sökresultat som möjligt för att användarna alltid ska känna att man hittar det man söker på när man använder deras sökmotor. Eftersom det finns otaliga miljarder hemsidor kan man naturligtvis inte sitta och läsa igenom alla och manuellt ranka de som är bäst i en lista, utan detta sköts på datoriserad och automatiserad väg hos Google. Googles så kallade crawler, söker kontinuerligt igenom en hemsida först se om dess innehåll är bra, relevant och av intresse för en besökare.

Alla vill synas högst upp i Google

Så hur kan denna datoriserade ”crawler” avgörs vad en bra hemsida är? Faktorer som spelar in är hur mycket innehåll (text, bilder, videor, etc.) som finns på sidan, hur relevant informationen är, hur rubriker och brödtext återspeglar det som sidan handlar om, om sidan då och då uppdateras med relevant information, hur länge sidan har funnits, med mera.
Dessa faktorer gäller innehållet, koden och strukturen på själva hemsidan, men det finns också ”externa” faktorer som påverkar. Google grundades 1998 av Sergey Brin och Larry Page utifrån idén att hemsidor som har många inlänkar, alltså länkar som pekar mot hemsidan från andra hemsidor, måste vara bra hemsidor eftersom att man länkar främst till hemsidor som är bra och har bra information. Därför är också en del av arbetet med sökmotoroptimering att få länkar från andra hemsidor, och främst hemsidor i samma nisch eller bransch som din, även om alla länkar är viktiga.

Måste jag vara IT-proffs för att sökmotoroptimera min hemsida?

Det beror på hur din hemsida är byggd, men i de flesta fall behöver du inte vara något proffs. Om din hemsida bygger på ett publiceringsverktyg såsom WordPress, Joomla eller Drupal så kan du ofta göra ändringarna inne i publiceringsverktyget. Om hemsidan är byggd utan ett publiceringsverktyg i grunden behöver du grundläggande kunskaper i hur man laddar dokument från och till din server med ett FTP-program (t.ex. Filezilla), samt hur redigerar i HTML-dokument med ett textredigeringsprogram (t.ex. Anteckningar på datorn).

Kom igång: On-page

Det är enkelt att komma igång med sökmotoroptimering och små ändringar kan ha stor påverkan för din hemsidas placering i Google.

seo-on-pageDet viktigaste och mest grundläggande: On-page

Det viktigaste och även enklaste sättet att förbättra din hemsidas placering i sökresultaten är att se till att din hemsida är så kallat on-page optimerad. On-page involverar detta koden och innehållet på själva hemsidan, till skillnad från off-page som involverar länkar från andra hemsidor.

<title>-taggen och <h1>-taggen

Den så kallade title-taggen anger som namnet antyder titeln för hemsidan. I denna tagg ska finnas med de ord som är särskilt viktiga att synas med för respektive sida. Title-taggen syns inte för besökaren på hemsidan utan är främst för att tala om för Google vad innehållet på sidan handlar om.
H:et i H1 står för Heading, och <H1> är taggen för rubriken på sidan. Denna tagg syns för besökaren på hemsidan. Rubriken ”Kom igång med sökmotoroptimering” längst upp på sidan som du läser nu är en H1-tagg.

Ett exempel

Exempelsida 1: Framsidan på hemsidan för ett Vandrarhem i Visby.
Exempel på bra title-tagg: Vandrarhem i Visby på Gotland
Exempel på bra H1-tagg: Vandrarhem i Visby

”Vandrarhem i Visby” är en vanlig sökning i Google (åtminstone på sommaren!) och denna title-tagg har nu de viktigaste orden i början på title-taggen. Eftersom många även söker mer generellt efter ett vandrarhem på Gotland kan man också försöka få med Gotland i title-taggen.
Man kan skippa ”på Gotland” i H1-taggen eftersom denna tagg syns på hemsidan och det kan kännas lite redundant att ha med det här.

Exempelsida 2: Stockholms-sidan för en hyrbilskedja som finns över hela Sverige
Exempel på bra title-tagg: Hyrbil och hyra bil i Stockholm
Exempel på bra H1-tagg: Hyrbil i Stockholm

De flesta som vill hyra en bil i Stockholm söker på ”Hyrbil Stockholm”, men det finns även de som söker på ”Hyra bil Stockholm”, så därför kan man försöka få med båda dessa viktiga fraser som i exemplet.
H1-taggen kan man ha lite kortare med de viktigaste sökorden eftersom exempelrubriken ser lite bättre ut när man läser den.

Innehållets relevans och mängd

Eftersom att Google vill visa så relevanta sökresultat för sina användare som möjligt är det naturligtvis viktigt att Googles sökrobot känner att din hemsida är väldigt relevant för en person som söker efter det som din hemsida har att erbjuda. Googles algoritm är väldigt sofistikerad och känner på ett mycket effektivt sätt av om din hemsida är relevant för en besökare.
På grund av denna välutvecklade och sofistikerade algoritm är det bästa tipset för en person som vill synas högt upp i Google med sin hemsida att ha riktigt bra och relevant information om ämnet på hemsidan.
Mängden information är också viktig. Det är oftast, men inte alltid, bättre om det finns mycket information om vad det nu är som sidan handlar om, vare sig om det är om en produkt, en tjänst, en informationsartikel eller något annat. Försök att komma på så mycket information som möjligt som en besökare kan vara intresserad av, och inkludera denna information på din hemsida

Fördjupning: Off-page

Utöver den ”interna” on-page optimeringen så finns även den ”externa” off-page optimeringen. Off-page syftar på länkar som pekar från andra hemsidor till din hemsida, så kallade inlänkar. Google anser att om en hemsida har länkar från andra hemsidor, speciellt andra hemsidor i samma bransch eller nisch, så är detta ett tecken på att hemsidan är bra och förtjänar en plats högt upp i sökresultaten.

För att förbättra din placering i Google bör du alltså försöka skaffa dig inlänkar från andra hemsidor. Här kommer ett par förslag på hur du kan skaffa inlänkar till din hemsida:

  • Skriv ett inlägg på ett diskussionsforum och ha din länk i signaturen
  • Kommentera i bloggar och inkludera din hemsida i URL-fältet
  • Registrera dig i länkkataloger
  • Be leverantörer länka till dig
  • Be ägare av hemsidor i samma bransch länka till dig

En lista på ytterligare saker att känna till

  • Inlänkar från hemsidor i samma bransch eller nisch som din hemsida har ett högre värde
  • Länkar från stora, etablerade hemsidor har ett högre värde än länkar från mindre sidor
  • Den positiva effekten från nytillkomna inlänkar kan ibland låta vänta på sig i upp till ett par veckor
  • En ny inlänk kan få din hemsida att sjunka drastiskt under en kort period för att sedan plötsligt dyka upp igen, ett fenomen som kallas ”Google-dansen”
  • Länkar från dåliga och massproducerade så kallade ”spammiga” hemsidor kan stjälpa snarare än hjälpa då Google ibland straffar sidor som har många ”fula” inlänkar
  • En länk från en hemsida som du samtidigt också länkar till, så kallad cross-linking, har ett lägre värde
  • Vissa sökord är extremt konkurrensutsatta och svåra att synas på; försök hitta en längre och lite ovanligare sökfras att försöka ranka på, exempelvis ”sökord” + ”ort”

Om SEO-företag

seo-foretag

SEO-företag tjänar pengar på att förbättra sina kunders placeringar i Googles sökresultat. Detta gör de genom att sökmotoranpassa och on-page optimera kundens hemsida om den inte redan är väloptimerad. Förutom detta länkar de även till kundens hemsida från ett otal andra hemsidor för att Google ska känna att hemsidan är relevant, bra och förtjänar att synas högt i sökresultaten.
Dessa inlänkningar är en gråzon och allra oftast används metoder som Google misstycker mot. Eftersom internet är så stort och Google omöjligt kan granska alla länkar som uppstår varje dag så finns automatiserade system för att varna Google om något verkar misstänkt. SEO-företagen jobbar för att öka kundens antal inlänkar samtidigt som de försöker undvika att göra nåt som gör Google misstänksamma. Ibland misslyckas de och kundens hemsida kan kastas ur Googles index. Ibland lyckas de och kunden hamnar klart högre upp i sökresultaten än tidigare.
Stora SEO-företag använder ofta aggressiva säljtaktiker för att locks kunder. Telefonförsäljning är mycket vanligt. Det man ska känna till är att anlita SEO-företag ofta är dyrt och riskkfyllt, men inte sällan ger det också positivt resultat.

Automatiskt verktyg för SEO-analys

Webbdesignguiden har ett mycket bra verktyg som analyserar en sida (t.ex. framsidan eller en undersida) på din hemsida utefter ett eller flera sökord som är viktiga för dig att synas på. Verktyget kommer att ge konkret information om vad som behöver ändras på sidan för att förbättra dess SEO.
Prova verktyget här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *