Hitta en nisch att göra en hemsida om

Det finns ett mycket bra verktyg för att hitta nya nischer att skapa hemsidor om. Verktyget kan också hjälpa dig att hitta idéer till nytt innehåll som du kan skapa till din redan existerande hemsida eller blogg.

Google Keyword Tool är egentligen ett verktyg för att hjälpa AdWords-annonsörer att hitta fler sökord att annonsera på. Skriver du exempelvis in ”webbyrå” får du bl.a. förslagen ”webbdesign”, ”hemsida” och ”köpa hemsida” – alla bra sökningar att annonsera på om du har en webbyrå och vill ha fler kunder.

Dock används antagligen verktyget mer av en helt annan grupp människor, nämligen de som vill ha nya idéer på nyckelord(på engelska keywords) och de som vill hitta en nisch att göra en hemsida om. Google Keyword Tool är ett mycket bra verktyg för att få reda på vad folk söker på, hur många det är som söker, samt se hur mycket ett AdSense-klick ger dig i intäkter på sökningen.

Undvik sökord med för mycket konkurrens

Ju fler människor det är som söker på ett visst sökord, ju hårdare tenderar konkurrensen att bli på det sökordet, eftersom det antagligen finns pengar att tjäna. Som exempel kan vi titta på sökningen ”bärbara datorer”. Säg att du funderar på att göra en sida om bärbara datorer, och om du skriver in detta i Google Keyword Tool så ser du att detta är en sökning som får tonvis med sökningar varje månad. Samtidigt är konkurrensen mycket hög; om du skriver in sökningen på Google så ser du att alla sidor på första sidan är stora sidor/butiker med många indexerade sidor, många inlänkar och hög PageRank. Att försöka slå sig in och hamna på första sidan på sökningen ”bärbara datorer” skulle vara mycket svårt, nästan omöjligt.

OBS: Se till att du väljer exakta sökningar i dropdown-listan, annars kommer siffrorna inte stämma.

Hitta en profitabel sökfras

Så vi har kommit fram till att sökningen ”bärbara datorer” är lite för mycket att bita i, men det är här som Google Keyword Tool kan hjälpa oss. Om vi skriver in ”bärbara datorer” i Google Keyword Tool får vi upp en lista på relaterade sökningar. Vi ser att ”tillbehör bärbara datorer” får ganska många sökningar per månad. Inte i närheten av hur många sökningar ”bärbara datorer” får, men absolut tillräckligt många för att man ska kunna tjäna pengar på en hemsida om ämnet. Efter en sökning på Google ser vi också att sidorna på första sidan inte är lika ”oslagbara” som på sökningen bärbara datorer. Att göra en sida om tillbehör till bärbara datorer skulle antagligen kunna hamna på första sidan på Google med lite arbete och en bra domän, exempelvis tillbehorbarbaradatorer.se som i skrivande stund är ledig, även om den är snudd på för lång.

För att sammanfatta vad en profitabel sökfras är:

  • Låg konkurrens
  • Många sökningar per månad
  • Det går att tjäna pengar på sökfrasen

Kom ihåg att det är svårt att hitta en ”perfekt” sökfras och det är svårt att se eller gissa sig till vad som är värt att börja arbeta på eller inte. Man får använda lite sunt förnuft och inse att man kan inte veta till 100% om en sökfras är profitabel förrän man faktiskt gjort ett försök och skapat en hemsida/blogg eller artikel för sökfrasen. Är du ny så kan du höra med någon mer insatt om vad denne tror, t.ex. mig, det är bara att maila mig 😉

Tips:

– När du gör en sökning i Google Keyword Tool så får du upp en lista på liknande sökningar. Om du inte är nöjd med något av förslagen kan du fortsätta scrolla ner på sidan tills det kommer en lista med inte lika omedelbart tillhörande sökningar, men som ändå har med nischen att göra. Denna lista är en mycket bra resurs för att få nya idéer till nischer och hemsidor.

– Som nämnt ovan så ska du välja exakt sökning i dropdown-listan för att få korrekta siffror.

– I dropdown-listan ”Visa/dölj kolumner” kan du välja ”Visa beräknad genomsnittlig CPC”. Nu kan du ser hur mycket ett AdSense-klick ger i intäkter, på ett ganska grovt ungefär.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *