MFA minisidor, vad är det?

Definition

Förkortningen MFA betyder och står för Made For AdSense och åsyftar en informationshemsida skapad i syfte att dra in pengar via AdSense-annonser som publiceras på sidan. Förkortningen MFA är idag ofta något som förknippas med någonting negativt då MFA-sidor av många anses värdelösa för besökaren eftersom skaparen av sidan inte har besökarens bästa i åtanke, utan är endast ute efter att tjäna pengar.

Varför anses MFA vara något negativt?

För att förstå detta måste man känna till MFA-sidornas historia. Termen ”Made for AdSense” myntades för många år sedan när Googles kontextuella annonsprogram AdSense fortfarande var ett ganska nytt fenomen. Skrupelfria webmasters la märke till att man kunde göra en hemsida helt utan innehåll och bara ha annonser på hemsidan, vilket gjorde chansen stor att besökaren i jakt på information klickade på någon av annonserna i tron att de klickade på menyer, vilket innebar att man kunde tjäna snabba pengar mycket enkelt.

Detta var naturligtvis negativt för Google och deras annonsörer, eftersom en beökare som klickar på en länk bara för att upptäcka att denne blivit lurad till att klicka på en annons väldigt sällan var positivt inställd till den som sida som han/hon landade på. Klicken ledde alltså väldigt sällan till köp, vilket gjorde hela idén och konceptet med AdSense värdelöst.

I en stor ”räd” så började Google banna MFA-sidor i tusental, och människorna som trodde att de hittat nyckeln till att tjäna snabba pengar utan arbete blev raskt bannade från AdSense.

Renodlade MFA-sidor är borta men termen lever vidare

Eftersom Googles sökrobotar automatiskt kan mäta mängden innehåll på en hemsida och jämföra denna med mängden annonser som visas och slå larm när det finns för mycket annonser och för lite innehåll, så har renodlade MFA-sidor försvunnit helt. Termen lever dock vidare, och små sidor med artiklar om ett visst ämne där man använder AdSense för att skapa intäkter kallas ofta nedsättande för MFA, då de inte anses skapa något värde för besökaren.

Så är minisidor / MFA-sidor värdelösa och något att se ner på?

Frågan om en sida är värdelös eller inte kan bara besvaras av besökaren; om han eller hon hittar den information som han eller hon letar efter på sidan så är detta värdefullt för besökaren. Det är upp till skaparen av hemsidan att försöka ge besökaren den information som denne letar efter. Frågan om MFA-sidor är värdelösa kan därför inte besvaras med ett ja eller nej. Det är också svårt att säga vilka sidor som ens kan kallas MFA och vilka som inte är det. Man kan argumentera att en liten sida med mycket bra artiklar fullproppade med viktig information är bättre än en större sida med en massa orelevant information. Vilken av de två tillför besökaren mest värde?

Min tumregel

För att kunna tjäna bra pengar på små informationssidor om nischade ämnen och samtidigt göra det på ett etiskt och i längden också mer profitabelt sätt så inriktar jag mig på att ge besökaren just den information som denne söker. Jag har 25+ MFA/minisidor och i de allra flesta fall kan jag med gott samvete säga att jag tror att besökaren blir nöjd med att denna hittat min lilla hemsida och hittar den information de söker.

Om du jobbar hårt och med målet att skriva kvalitétsinnehåll som tillför besökaren värde, så borde du kunna göra minisidor med gott samvete och sova gott om natten. Är då dessa sidor MFA? Det är upp till var och en att säga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *