WordPress sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är konsten att få sin sida att komma högt upp i sökmotorer såsom Google. WordPress är ett bra publiceringsverktyg när det kommer till sökmotoroptimering, men det finns ett par saker man kan göra för att ytterligare förbättra sin sökmotoroptimering.

Permalänkar

Det är väldigt viktigt hur dina permalänkar ser ut. Låt oss ta ett exempel där du har en blogg om frukter, och på denna blogg har du en sida om äpplen. Om man går inte på denna sida om äpplen och adressen som visas i din webbläsares adressfält ser ut som något i stil med detta:
… så är det inte bra. Google kan inte veta vad ?page_id=13 betyder. Hade adressen istället sett ut på detta sätt:
… så är det mycket bättre. Google kan nu ”läsa” att det står äpplen och förstå att sidan handlar om just äpplen. Du kommer nu att få en liten skjuts uppåt i sökresultaten när någon söker på äpplen.
Så hur gör man så att permalänkarna ser ut på detta sätt? Jo, du börjar med att gå in under Inställningar i menyn, och sen Permalänkar. Har inte något gjorts för att ändra inställningarna här så är antagligen det förinställda valet markerat. Klicka här i ”Anpassad struktur”. I det tomma fältet fyller du i detta:
/%postname%/
… och sen klickar du på Spara ändringar. Nu är dina permalänkar ändrade till en mycket bättre struktur vad gäller sökmotoroptimering.

Innehållet är viktigt för sökmotoroptimering

Det är viktigt att du gör det tydligt för sökmotorerna vad det är din artikel/bloggpost/sida handlar om. Låt oss ta exemplet med bloggen om äpplen igen. Säg att du ska skriva en sida om äpplen. Om du vill att man ska hitta din sida när man söker på ”äpplen” i t.ex. Google, så är det för det första viktigt att du har med ordet ”äpple” eller ”äpplen” i din titel. Ha inte titeln ”Min favorit av alla frukter!” även om det är din favoritfrukt, eftersom en sökmotor inte kan förstå av denna titel att sidan handlar om äpplen. Skriv istället titeln ”äpplen – min favoritfrukt”, ”äpplen – allt du vill veta” eller något i den stilen.
Vidare måste ordet ”äpple” eller ”äpplen” dyka upp i brödtexten på sidan. Om du skriver en artikel om äpplen kommer detta sig ganska naturligt. Man brukar säga att ungefär tre till sju procent av orden i brödtexten ska vara det sökord som du vill komma högre upp i sökmotorerna för. Tänk dock inte för mycket på detta – om sökordet dyker upp lite oftare eller lite mer sällan så är det oftast ingen fara – du får dock inte ”spamma” sökordet i din text, då kommer sökmotorerna förstå att du försöker manipulera systemet och ge sidan ett straff i form av sämre eller ingen synlighet i sökmotorn.
Det är också bra att någonstans på sidan ha sökordet i fet eller kursiv stil, som här: WordPress sökmotoroptimering. Nu kommer denna artikel att få en liten, liten skjuts upp i sökresultaten när någon söker på ”Wordpress sökmotoroptimering”.

Din sidas namn/domän

Det är bra att ha med det eller de ord som man vill ranka för i sin domän. Här tar vi exemplet med bloggen om frukt igen. Skaparen av denna blogg vill synas väl i sökresultaten när någon söker på ”frukt”. Fruktbloggen.se är ett bra namn, eftersom ordet ”frukt” finns med i domänen.

Mängd innehåll och uppdateringar

Andra faktorer som väger in när det kommer till sökmotoroptimering är t.ex. mängden innehåll på din sida eller blogg. Om du bara har ett par få artiklar på din sida så kommer sökmotorerna inte att gilla detta; de gillar stora, innehållsrika sidor med mycket information. Sökmotorer gillar också sidor som uppdateras ofta med nytt innehåll, så försök att uppdatera din sida eller blogg ofta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *