Du kanske har hört talas om tidlös design eller tidlös visdom, men vad är tidlöst innehåll och hur kan man använda detta för att skriva artiklar som aldrig blir inaktuella? Här kommer ett par exempel på tidlöst innehåll?
- Information som har med förhållanden mellan människor att göra. Tips på hur man förbättrar sig själv (personlig utveckling), på hur man förbättrar sitt förhållande, hur man flirtar, hur man övertalar någon och hur man kan kommunicera bättre med andra.
- Näringsinnehåll i matvaror, viktminskning, träningstips och motivation.
- Historia, biologi, matematik och språkregler. Folk kommer antagligen undra när man ska skriva de eller dem under en väldigt lång tid framöver.
- Historiska produkter som Rolex-klockor, klassiska böcker, Disney-filmer, Nintendo 8-bit spel och veteranbilar.
- Camping- och överlevnadstips.
Här är några exempel på innehåll som inte är tidlöst:
- Elektroniska produkter och andra produkter som hela tiden ersätts med nyare versioner
- Nyheter/skvaller
- De flesta områden inom politik
- Sportresultat
Detta är bara ett par exempel på tidlöst och icke-tidlöst innehåll och det finns naturligtvis många fler exempel i verkligheten.
Varför det är värdefullt
Har du annonser eller andra sätt att tjäna pengar på din sida så blir tidlöst innehåll ett sätt att tjäna passiv inkomst för evigt!
Tänk dig att du har en blogg som publicerar dagens sportresultat. Folk kommer till din sida och får sitt dagliga behov av sportresultat tillfredsställt, men plötsligt bryter du armen och du kan inte uppdatera några nya resultat. När armen läkt och du återigen kan uppdatera sportresultaten så ser du på din besökarstatistik att du tappat nästan alla dina besökare. Denna typ av innehåll är aktuellt då det är pinfärskt, men tappar snabbt allt sitt värde.
Tänk dig istället att du har en blogg om vett och etikett. Varje dag publicerar du en artikel om t.ex. hur man dukar ett bord, hur man håller ett tacktal och hur man uppför sig på en begravning. Efter ett år kommer du ha en blogg full med tips som kommer vara aktuella under en mycket lång framöver. En besökare som hittar din sida för första gången kommer att ha massor med information att plöja igenom. Dina artiklar kommer att alltid att synas i sökmotorerna då informationen alltid är aktuell, och ju fler artiklar du lägger till, ju fler kommer hitta till din sida via sökmotorerna. Även om du slutar uppdatera så kommer ditt besökarantal antagligen inte att sjunka avsevärt. Fortsätter du att uppdatera kommer ditt besökarantal med tiden antagligen att växa i snabbare takt än en ”vanlig” sida med icke-tidlöst innehåll tack vare en snöbollseffekt.
Både tidlöst och icke-tidlöst innehåll kan naturligtvis vara värdefullt, men det är värt att ta en fundererare på om det finns någonting du kan skriva på din hemsida eller blogg som kan vara aktuellt och tjäna pengar åt dig under resten av ditt liv.
Avslutningsvis så är denna artikel också ett ganska bra exempel på tidlöst innehåll 😉