Orsaker till att många inte lyckas tjäna pengar på internet

Att försöka sig på ett projekt och misslyckas är inte automatiskt ett misslyckande i sig. Det är bara ett misslyckande om man inte gett sitt allt eller om man tack vare dumhet glömt eller inte gjort någonting man borde ha gjort. Min erfarenhet av egna misslyckanden och efter att ha läst om och pratat med många andra som försöker tjäna pengar på internet så har jag kommit fram till att det främst finns fyra bidragande orsaker när jag eller någon annan misslyckas med ett projekt.

1. Mycket läsande och lärande, lite handling

Att läsa mycket och att lära sig mycket är alltid positivt men kunskap som man inte använder sig av är inte värd någonting. Många som försöker tjäna pengar på internet spenderar den mesta av deras tid på andras bloggar och hemsidor och läser hur man gör, när de egentligen vet det mesta redan. Kanske inte allt, men det är både omöjligt och onödigt att veta precis allt – det viktiga är att man verkligen gör något med vad man vet.

2. Inte beredd att kliva ur bekvämlighetszonen

Många är bra på att skriva och på att marknadsföra sig, men få är beredda att göra det lilla extra som krävs. Detta kan vara att exempelvis lära sig någonting som man tycker är tråkigt men som man behöver kunna eller att bli mer utåtriktad och kontakta webmasters och be om länkar eller skriva gäst-blogginlägg på andras bloggar.

3. Tror inte tillräckligt mycket på sitt projekt

Om man inte tror tillräckligt mycket på sitt projekt till att börja med så är det ofta dömt att misslyckas. De allra flesta projekt som är värda att tala om kräver mycket arbete och innebär nästan alltid många oförutsedda problem. Har man då inte tillräckligt med tillit till att det kommer att lösa sig bara man fortsätter att jobba på så kommer man inte att göra vad som krävs. När man tvekar bör man därför ta sig en ordentlig funderare på om man egentligen tror att allt kommer gå vägen bara man lägger manken till. Förvånande ofta är resultatet av funderaren att projeketet är bra och att man kommer lyckas om man jobbar hårt. Det tvivel man hade kommer ifrån att man fokuserar på vad som kan misslyckas och hur det skulle kännas istället för att fokusera på hur man ska göra för att lyckas.

4. För många projekt och för lite fokus

Om man arbetar på för många saker samtidigt så är chansen att inget blir gjort. Är detta fallet för dig så behöver du fokusera på och lägga all din energi på ett eller så få projekt som möjligt för att få det klart och sedan hoppa på nästa. Jag är själv skyldig till denna synd och kommer jobba för att förbättra mig och förhoppningsvis få mycket mer gjort på kortare tid.

Hur man startar en seriös blogg

Bloggandet har som bekant exploderat på bara ett par år och en stor del av Sveriges och världens befolkning har en egen blogg. Dock finns det alldeles för många bloggar som handlar om allt om ingenting, om vad man ätit till frukost och vilken film man har sett, saker som bara ens närmaste har något intresse av att veta. Vi har också de seriösa bloggarna som bloggar om något speciellt ämne, t.ex. viktminskning, företagande, djurskötsel eller vad som helst som folk kan ha nytta av. Dessa bloggar har ofta många fler besökare och tjänar inte sällan pengar på sitt innehåll. Denna artikel kommer berätta hur man startar en blogg och hur man gör för att den ska bli populär och få många besökare.

Skaffa rätt bloggverktyg

Det finns många gratissidor och verktyg för att skapa en blogg, såsom Blogg.se, Blogspot, Blogger o.s.v. Dock rekommenderar jag starkt att du använder dig av ett eget webbhotell och en egen domän om du tänkt bli seriös med bloggandet. Detta gör att du har full kontroll över innehållet, designen, de funktioner som ska finnas samt att du kan publicera annonser på din blogg och tjäna pengar. Du behöver inte vara någon datanörd för att kunna ha en egen blogg.

Det bloggverktyg som ”tagit över” och blivit oerhört populärt på senare tid är WordPress. Detta är främst tack vare dessa fördelar:

  • Man behöver inte kunna programmera eller koda
  • Det är lätt att göra nya blogginlägg, kategorisera dem och infoga bilder och annan media
  • Massor med gratis designer att välja mellan
  • Sökmotorvänligt
  • Kan installeras med bara ett par klick på många svenska webbhotell

Välj en nisch

En nisch är alltså ämnesområdet du ska blogga om. Det är nästan alltid smartast att välja ett ämne som man är intresserad av och kan skriva mycket om. På detta sätt kommer du att kunna hålla dig intresserad av din egen blogg och finna inspiration till att blogga även när det känns motigt.

Blogga ofta

Du måste posta nya blogginlägg ofta för att läsare ska känna att din blogg väluppdaterad och att du är aktiv och engagerad, så att de kommer tillbaka. Google indexerar också allt det du skriver, vilket betyder att ju mer innehåll du har på din blogg, desto fler kommer att hitta till den via Google och andra sökmotorer. Ett tips är att pinga din blogg varje gång du skriver någonting nytt så att du ökar chansen att folk hittar din blogg.

Ha tålamod

Det går långsamt i början och ibland kan det kännas motigt att blogga, men stå på dig och visualisera hur det kommer att vara när din blogg är populär och har massor med besökare.

Innehållet är viktigast

Tänk på att det viktiga är att besökaren får ut något av din blogg när de besöker den. Vad detta innebär beror på vilken slags blogg du har men folk besöker ofta en blogg utav en av dessa anledningar:

  • Hitta information om någonting
  • Lära sig någonting
  • Bli underhållen
  • Socialisera, höra åsikter och diskutera

Nå ut till andra

För att få fler besökare är det viktigt att engagera sig och socialisera mycket genom att komma med bra och konstruktiva kommentarer på andra bloggar, gärna i samma nisch. Tipsa även om din blogg på Facebook och på Pusha.se. Kom ihåg att aldrig spamma. Skriv alltid konstruktiva kommentarer och bra innehåll, annars kommer du att förlora på det i längden.

Tidlöst innehåll och varför det är värdefullt

Du kanske har hört talas om tidlös design eller tidlös visdom, men vad är tidlöst innehåll och hur kan man använda detta för att skriva artiklar som aldrig blir inaktuella?  Här kommer ett par exempel på tidlöst innehåll?

  • Information som har med förhållanden mellan människor att göra. Tips på hur man förbättrar sig själv (personlig utveckling), på hur man förbättrar sitt förhållande, hur man flirtar, hur man övertalar någon och hur man kan kommunicera bättre med andra.
  • Näringsinnehåll i matvaror, viktminskning, träningstips och motivation.
  • Historia, biologi, matematik och språkregler. Folk kommer antagligen undra när man ska skriva de eller dem under en väldigt lång tid framöver.
  • Historiska produkter som Rolex-klockor, klassiska böcker, Disney-filmer, Nintendo 8-bit spel och veteranbilar.
  • Camping- och överlevnadstips.

Här är några exempel på innehåll som inte är tidlöst:

  • Elektroniska produkter och andra produkter som hela tiden ersätts med nyare versioner
  • Nyheter/skvaller
  • De flesta områden inom politik
  • Sportresultat

Detta är bara ett par exempel på tidlöst och icke-tidlöst innehåll och det finns naturligtvis många fler exempel i verkligheten.

Varför det är värdefullt

Har du annonser eller andra sätt att tjäna pengar på din sida så blir tidlöst innehåll ett sätt att tjäna passiv inkomst för evigt!

Tänk dig att du har en blogg som publicerar dagens sportresultat. Folk kommer till din sida och får sitt dagliga behov av sportresultat tillfredsställt, men plötsligt bryter du armen och du kan inte uppdatera några nya resultat. När armen läkt och du återigen kan uppdatera sportresultaten så ser du på din besökarstatistik att du tappat nästan alla dina besökare. Denna typ av innehåll är aktuellt då det är pinfärskt, men tappar snabbt allt sitt värde.

Tänk dig istället att du har en blogg om vett och etikett. Varje dag publicerar du en artikel om t.ex. hur man dukar ett bord, hur man håller ett tacktal och hur man uppför sig på en begravning. Efter ett år kommer du ha en blogg full med tips som kommer vara aktuella under en mycket lång framöver. En besökare som hittar din sida för första gången kommer att ha massor med information att plöja igenom. Dina artiklar kommer att alltid att synas i sökmotorerna då informationen alltid är aktuell, och ju fler artiklar du lägger till, ju fler kommer hitta till din sida via sökmotorerna. Även om  du slutar uppdatera så kommer ditt besökarantal antagligen inte att sjunka avsevärt. Fortsätter du att uppdatera kommer ditt besökarantal med tiden antagligen att växa i snabbare takt än en ”vanlig” sida med icke-tidlöst innehåll tack vare en snöbollseffekt.

Både tidlöst och icke-tidlöst innehåll kan naturligtvis vara värdefullt, men det är värt att ta en fundererare på om det finns någonting du kan skriva på din hemsida eller blogg som kan vara aktuellt och tjäna pengar åt dig under resten av ditt liv.

Avslutningsvis så är denna artikel också ett ganska bra exempel på tidlöst innehåll 😉

WordPress sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är konsten att få sin sida att komma högt upp i sökmotorer såsom Google. WordPress är ett bra publiceringsverktyg när det kommer till sökmotoroptimering, men det finns ett par saker man kan göra för att ytterligare förbättra sin sökmotoroptimering.

Permalänkar

Det är väldigt viktigt hur dina permalänkar ser ut. Låt oss ta ett exempel där du har en blogg om frukter, och på denna blogg har du en sida om äpplen. Om man går inte på denna sida om äpplen och adressen som visas i din webbläsares adressfält ser ut som något i stil med detta:
… så är det inte bra. Google kan inte veta vad ?page_id=13 betyder. Hade adressen istället sett ut på detta sätt:
… så är det mycket bättre. Google kan nu ”läsa” att det står äpplen och förstå att sidan handlar om just äpplen. Du kommer nu att få en liten skjuts uppåt i sökresultaten när någon söker på äpplen.
Så hur gör man så att permalänkarna ser ut på detta sätt? Jo, du börjar med att gå in under Inställningar i menyn, och sen Permalänkar. Har inte något gjorts för att ändra inställningarna här så är antagligen det förinställda valet markerat. Klicka här i ”Anpassad struktur”. I det tomma fältet fyller du i detta:
/%postname%/
… och sen klickar du på Spara ändringar. Nu är dina permalänkar ändrade till en mycket bättre struktur vad gäller sökmotoroptimering.

Innehållet är viktigt för sökmotoroptimering

Det är viktigt att du gör det tydligt för sökmotorerna vad det är din artikel/bloggpost/sida handlar om. Låt oss ta exemplet med bloggen om äpplen igen. Säg att du ska skriva en sida om äpplen. Om du vill att man ska hitta din sida när man söker på ”äpplen” i t.ex. Google, så är det för det första viktigt att du har med ordet ”äpple” eller ”äpplen” i din titel. Ha inte titeln ”Min favorit av alla frukter!” även om det är din favoritfrukt, eftersom en sökmotor inte kan förstå av denna titel att sidan handlar om äpplen. Skriv istället titeln ”äpplen – min favoritfrukt”, ”äpplen – allt du vill veta” eller något i den stilen.
Vidare måste ordet ”äpple” eller ”äpplen” dyka upp i brödtexten på sidan. Om du skriver en artikel om äpplen kommer detta sig ganska naturligt. Man brukar säga att ungefär tre till sju procent av orden i brödtexten ska vara det sökord som du vill komma högre upp i sökmotorerna för. Tänk dock inte för mycket på detta – om sökordet dyker upp lite oftare eller lite mer sällan så är det oftast ingen fara – du får dock inte ”spamma” sökordet i din text, då kommer sökmotorerna förstå att du försöker manipulera systemet och ge sidan ett straff i form av sämre eller ingen synlighet i sökmotorn.
Det är också bra att någonstans på sidan ha sökordet i fet eller kursiv stil, som här: WordPress sökmotoroptimering. Nu kommer denna artikel att få en liten, liten skjuts upp i sökresultaten när någon söker på ”Wordpress sökmotoroptimering”.

Din sidas namn/domän

Det är bra att ha med det eller de ord som man vill ranka för i sin domän. Här tar vi exemplet med bloggen om frukt igen. Skaparen av denna blogg vill synas väl i sökresultaten när någon söker på ”frukt”. Fruktbloggen.se är ett bra namn, eftersom ordet ”frukt” finns med i domänen.

Mängd innehåll och uppdateringar

Andra faktorer som väger in när det kommer till sökmotoroptimering är t.ex. mängden innehåll på din sida eller blogg. Om du bara har ett par få artiklar på din sida så kommer sökmotorerna inte att gilla detta; de gillar stora, innehållsrika sidor med mycket information. Sökmotorer gillar också sidor som uppdateras ofta med nytt innehåll, så försök att uppdatera din sida eller blogg ofta.

ÅÄÖ i domänen och SEO

Många undrar om det är negativt eller positivt att ha åäö i sin domän. Förr i tiden hävdade man att det var mindre önskvärt (kanske mycket beroende på att det fanns webbläsare som inte stödde å, ä eller ö i domänen) och att man skulle skriva om å till aa, ä till ae och ö oe för att sökmotoroptimera sin domän eller URL. Detta var dock ganska länge sen och jag vet inte om denna myt redan har dött ut eller om vissa fortfarande tror på detta.

Utifrån egen erfarenhet kan jag i alla fall med säkerhet säga att åäö i domänen inte har en negativ inverkan på din hemsidas rankning i Google eller andra sökmotorer. Jag har flera sidor med åäö i domänen och uppför sig precis som sidor utan åäö och rankar utmärkt för sina respektive sökord.

Kolla en hemsidas inlänkar

Yahoo Site Explorer är ett mycket bra verktyg för att kolla vilka inlänkar en sida har. Att kunna göra detta är bra för att få en uppfattning om hur svårt det kan vara att ta sig förbi en viss hemsida i sökträfflistan. Att se varifrån en sida får länkar kan också vara bra när man själv letar efter potentiella sidor som kan länka till ens hemsida.

Yahoo Site Explorer visar tyvärr inte varenda inlänk som en sida har, av någon anledning, men det är  det bästa verktyget som finns för att kolla inlänkar och är en viktig del i varje sökmotoroptimerares arsenal. Min erfarenhet är att i alla fall 90% av inlänkarna visas, men det skiftar säkert mellan olika sidor.

Skriv in din hemsida eller blogg i sökfältet och sök, sen klickar du på knappen ”Inlinks” och väljer ”except from this domain” i dropdown-menyn. Detta gör du för att sidans interna länkar inte ska visas i listan, eftersom dessa är ointressanta.

Det är viktigt att förstå att även om inlänkar är väldigt viktigt för hur bra en hemsida rankar så finns andra viktiga faktorer som spelar in, t.ex. hur många indexerade sidor innehåll en hemsida har, hur gammal sidan är, och hur relevant den är för besökaren.

Sökmotoroptimering SEO och bindestreck i domänen

Det har länge debatterats om ifall bindestreck i domänen är dåligt för sökmotoroptimering och om man rankar lägre i sökträfflistan för att man har ett bindestreck i domänen. Då jag har byggt ett ganska stort antal hemsidor och där vissa har bindestreck och där vissa inte har det så anser jag mig ha en ganska bra koll på hur det ligger till.

Min teori: Fler än ett bindestreck i domänen har negativ inverkan på sidans rankning.

Jag menar alltså att ett bindestreck i din domän inte spelar någon roll, men om du har två eller fler så kommer detta påverka din sidas rankning negativt.

Hur har jag kommit fram till denna teori? Jag har ett antal sidor som har ett bindestreck i domänen och ett antal med två bindestreck i domänen. Jag har lagt ner lika mycket jobb på inlänkningar och innehåll till samtliga siter, och de sidor med ett bindestreck har uppfört sig precis som sidor som inte har några bindestreck i domänen, men sidorna med två bindestreck i domänen har inte indexerats utav Google ännu, och det har gått flera månader.

Det är rimligt att häva att detta kan bero på någonting annat än bindestrecken, men jag äger 25+ hemsidor, och det är bara sidorna med bindestreck i domänen som inte indexerats.

Naturligtvis finns det massor med sidor i Googles index som två eller fler bindestreck i domänen som har indexerats och som kanske även rankar hyggligt på sin sökterm, men jag ser mina erfarenheter som ett tydligt tecken på att Google rynkar pannan inför domäner med många bindestreck.

Sträva alltså efter att så långt som möjligt ha max ett bindestreck i domänen, och helst inga alls om detta är möjligt.

Verktyg för SEO: SEO Quake

SEO Quake är ett riktigt bra verktyg för sökmotoroptimering och underlättar arbete med SEO och analysering av sökträfflistan en hel del. Verktyget är som mest hjälpfullt när du ska analysera sökträfflistan på en sökterm för att få en uppfattning om hur svårt det blir att ranka högt på en sökning. Istället för att kolla upp pagerank och inlänkar för varenda sida en i taget så får du med SEO Quake en översikt över varenda sida i SERP:en vad gäller antal indexerade sidor, antal inlänkar och pagerank. Verkligen ett guldverktyg som hittills bara har funnits till Firefox, men som numer även finns till den bästa webbläsaren; Google Chrome.

Länk

Hitta en nisch att göra en hemsida om

Det finns ett mycket bra verktyg för att hitta nya nischer att skapa hemsidor om. Verktyget kan också hjälpa dig att hitta idéer till nytt innehåll som du kan skapa till din redan existerande hemsida eller blogg.

Google Keyword Tool är egentligen ett verktyg för att hjälpa AdWords-annonsörer att hitta fler sökord att annonsera på. Skriver du exempelvis in ”webbyrå” får du bl.a. förslagen ”webbdesign”, ”hemsida” och ”köpa hemsida” – alla bra sökningar att annonsera på om du har en webbyrå och vill ha fler kunder.

Dock används antagligen verktyget mer av en helt annan grupp människor, nämligen de som vill ha nya idéer på nyckelord(på engelska keywords) och de som vill hitta en nisch att göra en hemsida om. Google Keyword Tool är ett mycket bra verktyg för att få reda på vad folk söker på, hur många det är som söker, samt se hur mycket ett AdSense-klick ger dig i intäkter på sökningen.

Undvik sökord med för mycket konkurrens

Ju fler människor det är som söker på ett visst sökord, ju hårdare tenderar konkurrensen att bli på det sökordet, eftersom det antagligen finns pengar att tjäna. Som exempel kan vi titta på sökningen ”bärbara datorer”. Säg att du funderar på att göra en sida om bärbara datorer, och om du skriver in detta i Google Keyword Tool så ser du att detta är en sökning som får tonvis med sökningar varje månad. Samtidigt är konkurrensen mycket hög; om du skriver in sökningen på Google så ser du att alla sidor på första sidan är stora sidor/butiker med många indexerade sidor, många inlänkar och hög PageRank. Att försöka slå sig in och hamna på första sidan på sökningen ”bärbara datorer” skulle vara mycket svårt, nästan omöjligt.

OBS: Se till att du väljer exakta sökningar i dropdown-listan, annars kommer siffrorna inte stämma.

Hitta en profitabel sökfras

Så vi har kommit fram till att sökningen ”bärbara datorer” är lite för mycket att bita i, men det är här som Google Keyword Tool kan hjälpa oss. Om vi skriver in ”bärbara datorer” i Google Keyword Tool får vi upp en lista på relaterade sökningar. Vi ser att ”tillbehör bärbara datorer” får ganska många sökningar per månad. Inte i närheten av hur många sökningar ”bärbara datorer” får, men absolut tillräckligt många för att man ska kunna tjäna pengar på en hemsida om ämnet. Efter en sökning på Google ser vi också att sidorna på första sidan inte är lika ”oslagbara” som på sökningen bärbara datorer. Att göra en sida om tillbehör till bärbara datorer skulle antagligen kunna hamna på första sidan på Google med lite arbete och en bra domän, exempelvis tillbehorbarbaradatorer.se som i skrivande stund är ledig, även om den är snudd på för lång.

För att sammanfatta vad en profitabel sökfras är:

  • Låg konkurrens
  • Många sökningar per månad
  • Det går att tjäna pengar på sökfrasen

Kom ihåg att det är svårt att hitta en ”perfekt” sökfras och det är svårt att se eller gissa sig till vad som är värt att börja arbeta på eller inte. Man får använda lite sunt förnuft och inse att man kan inte veta till 100% om en sökfras är profitabel förrän man faktiskt gjort ett försök och skapat en hemsida/blogg eller artikel för sökfrasen. Är du ny så kan du höra med någon mer insatt om vad denne tror, t.ex. mig, det är bara att maila mig 😉

Tips:

– När du gör en sökning i Google Keyword Tool så får du upp en lista på liknande sökningar. Om du inte är nöjd med något av förslagen kan du fortsätta scrolla ner på sidan tills det kommer en lista med inte lika omedelbart tillhörande sökningar, men som ändå har med nischen att göra. Denna lista är en mycket bra resurs för att få nya idéer till nischer och hemsidor.

– Som nämnt ovan så ska du välja exakt sökning i dropdown-listan för att få korrekta siffror.

– I dropdown-listan ”Visa/dölj kolumner” kan du välja ”Visa beräknad genomsnittlig CPC”. Nu kan du ser hur mycket ett AdSense-klick ger i intäkter, på ett ganska grovt ungefär.

MFA minisidor, vad är det?

Definition

Förkortningen MFA betyder och står för Made For AdSense och åsyftar en informationshemsida skapad i syfte att dra in pengar via AdSense-annonser som publiceras på sidan. Förkortningen MFA är idag ofta något som förknippas med någonting negativt då MFA-sidor av många anses värdelösa för besökaren eftersom skaparen av sidan inte har besökarens bästa i åtanke, utan är endast ute efter att tjäna pengar.

Varför anses MFA vara något negativt?

För att förstå detta måste man känna till MFA-sidornas historia. Termen ”Made for AdSense” myntades för många år sedan när Googles kontextuella annonsprogram AdSense fortfarande var ett ganska nytt fenomen. Skrupelfria webmasters la märke till att man kunde göra en hemsida helt utan innehåll och bara ha annonser på hemsidan, vilket gjorde chansen stor att besökaren i jakt på information klickade på någon av annonserna i tron att de klickade på menyer, vilket innebar att man kunde tjäna snabba pengar mycket enkelt.

Detta var naturligtvis negativt för Google och deras annonsörer, eftersom en beökare som klickar på en länk bara för att upptäcka att denne blivit lurad till att klicka på en annons väldigt sällan var positivt inställd till den som sida som han/hon landade på. Klicken ledde alltså väldigt sällan till köp, vilket gjorde hela idén och konceptet med AdSense värdelöst.

I en stor ”räd” så började Google banna MFA-sidor i tusental, och människorna som trodde att de hittat nyckeln till att tjäna snabba pengar utan arbete blev raskt bannade från AdSense.

Renodlade MFA-sidor är borta men termen lever vidare

Eftersom Googles sökrobotar automatiskt kan mäta mängden innehåll på en hemsida och jämföra denna med mängden annonser som visas och slå larm när det finns för mycket annonser och för lite innehåll, så har renodlade MFA-sidor försvunnit helt. Termen lever dock vidare, och små sidor med artiklar om ett visst ämne där man använder AdSense för att skapa intäkter kallas ofta nedsättande för MFA, då de inte anses skapa något värde för besökaren.

Så är minisidor / MFA-sidor värdelösa och något att se ner på?

Frågan om en sida är värdelös eller inte kan bara besvaras av besökaren; om han eller hon hittar den information som han eller hon letar efter på sidan så är detta värdefullt för besökaren. Det är upp till skaparen av hemsidan att försöka ge besökaren den information som denne letar efter. Frågan om MFA-sidor är värdelösa kan därför inte besvaras med ett ja eller nej. Det är också svårt att säga vilka sidor som ens kan kallas MFA och vilka som inte är det. Man kan argumentera att en liten sida med mycket bra artiklar fullproppade med viktig information är bättre än en större sida med en massa orelevant information. Vilken av de två tillför besökaren mest värde?

Min tumregel

För att kunna tjäna bra pengar på små informationssidor om nischade ämnen och samtidigt göra det på ett etiskt och i längden också mer profitabelt sätt så inriktar jag mig på att ge besökaren just den information som denne söker. Jag har 25+ MFA/minisidor och i de allra flesta fall kan jag med gott samvete säga att jag tror att besökaren blir nöjd med att denna hittat min lilla hemsida och hittar den information de söker.

Om du jobbar hårt och med målet att skriva kvalitétsinnehåll som tillför besökaren värde, så borde du kunna göra minisidor med gott samvete och sova gott om natten. Är då dessa sidor MFA? Det är upp till var och en att säga.